Weekly News

Må bra under och efter graviditeten

Att ta hand om sig själv under och efter graviditeten är extra viktigt. Med rätt kost och träning hjälper du kroppen att vara i balans.

Att bli gravid är något av det största som kan hända i livet. För kroppen innebär det en stor förändring och ibland kan det bli påfrestningar av olika slag. Mer än någonsin behöver du lyssna på kroppens signaler, lära dig tolka den och faktiskt göra som den säger. Du kanske är van att köra på i högt tempo och nonchalera hur du känner och mår. Som gravid och efter barnet är fött behöver du sakta ner och låta din egen kropp och det nyfödda barnet styra. Det kan vara svårt för en person som är van att planera in allt i minsta detalj och vara kontrollerad av den digitala almanackan.

Tränade du innan graviditeten ska du absolut fortsätta med det. Prata gärna med din barnmorska eller coach på gymmet vad du eventuellt ska tänka på. Du kanske bara behöver justera träningen så du undviker hopp, allt för tunga vikter och inte pressar på för hårt. Tillhör du de som inte tränar är det ett ypperligt tillfälle att börja. Att ta hand om den växande kroppen är dubbelt så viktigt. Börja gärna med promenader där du kan bestämma takten själv.

Simning eller kanske vattengymnastik för gravida är det många som uppskattar. Att låta den allt tyngre kroppen vara viktlös någon timma är en underbar känsla. Många gym har speciella pass för gravida där träningen är anpassad och riktad just för dig som väntar barn. En stor bonus är ju också att du träffar andra i samma situation som du själv. Du behöver inte heller känna dig uttittad för att du har gravidmage för alla är ju i samma sits.

Efter du fött barn och vill komma igång är promenader med barnvagnen en bra start. Många gym har pass där du kan ta med barnet. Rolig träning som blir ett tillfälle att komma närmare ditt barn och du kan även få lite tid att vara social med de andra mammorna och papporna. En del gym erbjuder barnpassning för de lite större barnen. Kan vara skönt att få en timma helt själv och bara fokusera på träning. Det viktiga är att du hittar ett sätt att träna som passar dig. Din kropp mår så mycket bättre av det och du blir starkare och orkar mer både fysiskt och mentalt.

Tänk på att äta varierad kost och att du faktiskt inte alls behöver äta för två. Mat med tomma kalorier går bort, försök styra suget till något som faktiskt tillför din kropp näring och energi. När du blir gravid behöver du ofta extra järn, kalcium och D-vitamin. Under amning ska du tänka på att äta regelbundet och undvika mat som barnet kan få magknip av och se upp med koffein. Allt du äter och dricker går ju direkt över till bebisen. Låt framförallt det sunda förnuftet leda dig genom din graviditet och första tid med ditt barn så kommer ni uppleva en harmonisk tid tillsammans. 


Fakta

Tips på träning

Promenader, gärna med stavar

Simnig eller vattengymnastik

Styrketräning

Pass 

Yoga

Dela artikeln

Journalist

Anette Karlsson

Fler artiklar